Mi az a Keresőoptimalizálás? Az alapok, lépésről-lépésre.

Bizonyára egyet értesz velem amikor azt mondom, hogy a keresőoptimalizálás nem egyszerű és nem is könnyű megtanulni.

Annyira sok dologból épül fel és annyira kevés itthon a normális tartalom, ha nem rendelkezel kellő angol tudással, szinte képtelenség kitanulni.

De ne aggódj, ez a cikk minden kérdésedet megfogja válaszolni a keresőoptimalizálással kapcsolatban!

Ebben a cikkben megmutatom neked, miből épül fel a SEO, mik a főbb elemei és mikre kell odafigyelned, ha javítani szeretnél a weboldaladon.

Mi az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás az a folyamat, amellyel oldalunk organikus, tehát nem fizetett megjelenését javítjuk, feljebb juttatjuk a Google találati listáján. A fő célunk az, hogy a különböző kulcsszavakra amelyeket kiválasztottunk előre, vagy előrébb kerüljünk. 

Általában az emberek azt kérdezik,  mi a különbség a SEO és az Adwords között, de most kicsit bővítsük a látókörünket és beszéljünk a PPC-ről, mint egészről.

A SEO és a PPC (Pay Per Click) között az a különbség, hogy a hirdetésekkel gyors eredményt lehet elérni, de drága, és tökéletesen ismernünk kell a célpiacunkat ahhoz, hogy optimalizált hirdetésünk legyen. Emellett a hirdetés csak addig marad fenn, amíg fizetjük. A SEO ezzel szemben pedig lassabban hoz szignifikáns eredményt, viszont költséghatékonyabban és ha rendesen elvégezzük hónapokra, évekre a találati lista elején maradhat a weboldalunk.

Mivel sokan keverik a SEM (Search Engine Marketing)-et és a SEO (Search Engine Optimization)-t, ezért erről is fogunk pár szót beszélni.

A Search Engine Marketing nem más mint a SEO és PPC egybevéve. Ezt szolgáltatásként általában olyan szakemberek szokták nyújtani akik mind a SEO-hoz, mind a PPC-hez egyaránt értenek.

Mik a keresőoptimalizálás alapjai?

Mivel a Google algoritmusa folyamatosan fejlődik, ezért mára már több mint 300 tényezőt vizsgál meg a weboldaladon, hogy eldönthesse, előrébb soroljon, vagy esetleg hátrébb. A keresőoptimalizálás számodra azért fontos, mivel ezzel az organikus forgalmadat tudod növelni.

Ettől függetlenül a keresőoptimalizálásnak két fő része van, az On-Page SEO és az Off-Page SEO.

Az On-Page SEO (Ezt Technikai SEO néven is láthatod)  az oldalon elvégzett optimalizálásokat jelenti, az Off-Page SEO pedig azokat foglalja magába, amelyeket az oldalon kívül végzünk el, nagy vonalakban a linképítés tartozik ide.

Ezt körülbelül, úgy kell elképzelned, mint egy autót lapos kerekekkel. A kerék az On-Page, az autó maga pedig az Off Page.

Ha rossz az On-Pageünk, azaz lapos a kereke az autónknak, bár lassan, és nagyobb fogyasztással elérhetünk a célunkhoz a keresőoptimalizálásban, de ez egyáltalán nem optimális, és nem egy sikeres dolog, illetve, hiába van nagyon jó gumi az autónkon, ha az autó maga egy roncs, és lassú. Remélem így érthető, ezért fontos, hogy mindkét részét a SEO-nak jól végezzük el.

Az On-Page és Off-Page főbb elemei

A SEO-nak két főbb eleme van: On-Page SEO és Off-Page SEO

Rendben, tehát most már tudod, hogy két fő részből áll a keresőoptimalizálás, ezért most megnézzük,  melyikbe mi tartozik, és mikre kell odafigyelned ha ezeket szeretnéd javítani a weboldaldon.

Mire kell figyelnem az On-Page SEO (Technikai SEO) Optimalizálásnál?

Meta Tagek

A legtöbb weboldallal rendelkező ember itt hasal el, pedig ez egy nagyon fontos része az On-Page SEO-nak. A meta tagek, olyan kód részletek, amik azt adják meg, milyen címmel illetve milyen leírással jelenjen meg a weboldalad a Google találati listáján. A kettő legfontosabb a Title illetve a Description. Bár gyakorlatilag Title tag nem is meta tag a kód felépítése szerint, én az egyszerűség kedvéért mindig ide szoktam sorolni.

Meta tagek bemutatása a keresőoptimalizálásban

Így néz ki egy listázás a Google-ben.

A title azt adja meg milyen címmel jelenjen meg a weboldalad, ez maximum 60 karakter lehet, ezután a Google kipontozza a végét. Ha WordPress-t használsz, akkor a Yoast SEO bővítménnyel egyszerűen betudod állítani, ha pedig statikus weboldalad van, akkor bele kell nyúlnod a forráskódba, és ott átírni.

A meta description az oldal leírását adja meg, ez maximum 160 karakter lehet, és nagyon fontos szerepe van a Technikai SEO-ban. Ő nem közvetlenül fogja befolyásolni az oldalad SEO-ját, hanem közvetetten az átkattintási arányod növelésével. Tehát ha jól írod meg, akkor többen fognak a te listázásodra kattintani, ha pedig rosszul írod meg, akkor lehetsz akár első helyen is, simán elviheti a organikus keresők többségét a második, harmadik weboldal, amelynek jobban van megírva a descriptiönje.

Mivel ma már a közzöségi médiák világában élünk, ezért fontos, hogy a weboldaladon be legyenek építve a Social Media Tagek is, mint például Facebook OG Tagje, vagy a Twitter Cards.

A szövegek optimalizálása

Az On-Page vagy Technikai SEO-n belül itt szoktak a legnagyobb problémák lenni, szóval erre a részre nagyon figyelj oda!

A keresőoptimalizálás alapja a tartalom. Tartalom nélkül nem fog előrekerülni az oldalad, hiába mutat rá akár több száz link.

A Google szereti, sőt egyenes imádja ha minőségi tartalom van az oldalon, amit a keresőmotor és a látogatók szeretnek. Az organikus látogatók szempontjából röviden annyi a lényege, hogy a tartalmad fogyasztható legyen, legyenek benne képek, illetve, hogy ne aludjon el közben az olvasó.

Ha szöveget vagy cikket írsz az oldaladra, akkor 800 szónál nem érdemesebb alá adni. Figyelj arra, hogy ne túl sokszor legyen a szövegben a kulcsszavad, inkább használj Long Tail kulcsszavakat, például, ha a kutyatáp a kulcssavad, akkor használd az “olcsó és minőségi kutyatáp” kulcsszót. Ezzel nem csak a fő kulcsszavadra fogsz előrébb kerülni a találati listán, hanem ezekre a hosszabb kulcsszavakra és ezek kombinációira is.

Nagyon fontos, hogy a szöveged tartalmilag kapcsolódjon a weboldalad témájához, tehát ha süteményes blogod van, akkor ne írj a kék lamantinok párzási szokásairól, mert akkor hülyén fog nézni az oldaladon böngésző Google Bot, hogy ez most mi?

Google Bot furcsán néz

Valahogy így fog nézni a Google Bot.

Természetesen ide tartoznak a különböző Headingek is. A H1 es headinget érdemes a szöveged elejére tenni, abban pedig elhelyezni a kulcsszavadat. Ha van lehetőséged rá, akkor a H1-es taget csak egyszer használ egy cikkben/oldalon és figyelj oda, hogyha ezekben helyezed el a kulcsszavadat az is ugyanúgy beletartozik a kulcsszószámodba. Egy jó weboldal alapja a tökéletes tartalmi SEO!

Mobil Barát Weboldal

Miért fontos, hogy Mobil barát weboldalad legyen? Egyáltalán mi az a mobil barát? Valami rossz szerzetes név?

A mobil barát weboldal azt jelenti, hogy reszponzív, azaz minden kijelző felbontáshoz illeszkedik a weboldalad designja. Azért fontos ez, mivel egyre többen böngésznek mobil telefonokról, különböző hordozható eszközökről, és hogy akadálymentes legyen a weboldaladon a látogatás, ahhoz az kell, hogy a látogatónak ne kelljen ki-be zoomolgatnia, tapogatni a kijelzőt, hogy eltudjon valamit olvasni, vagy eltudjon valahova jutni a honlapodon belül.

Mobil és nem mobil barát weboldal összehasonlítása

A bal oldalon a nem mobil barát weboldalt láthatod.

Mivel rájött a Google, hogy az emberek lassan sokkal jobban szeretik a WC-n ülve a mobilt nyomogatni, mint a légfrissítő flakonján lévő összetevőket és utasításokat olvasni, vagy az élet értelmén gondolkozni, ezért 2015-ben kijelentették, minden weboldalnak kötelező mobil barátnak lennie. Ezt egyébként ide kattinva, a Google hivatalos eszközével tudod leellenőrizni.

A Google hivatalos jelentése alapján a felhasználók a keresések több mint 50%-át végzik már valamilyen mobil eszközről. Természetesen azt nem tudjuk, hogy ez egy pontos szám-e, vagy ország alapján változik. –Search Engine Land

Tök egyszerű megmagyarázni miért fontos alkalmazkodnia a weboldaladnak a különböző felbontásokhoz:

Van egy úgynevezett felhasználói élmény index, amibe nagyon sok minden beletartozik, az egyik fő eleme a weboldalon a látogatók által eltöltött idő, illetve az is fontos milyen hamar kattintanak el egy másik oldalra. Ha rossz a weboldalad, nem mobil optimalizált, és a látogató nem tud elérni egy adott információt rajta, akkor el fog kattintani, majd egy másik találatra kattint, hátha ott zöldebb a fű. Tehát romlik a weboldalad élmény indexe, és a Google automatikusan lejjebb tesz a listán, mivel arra törekszik, hogy a legjobb oldalak legyenek elől.

Természetesen ez nem ennyire egyszerű, és nagyon sok dolog beletartozik.

A képek és a weboldal sebessége

Kérdezhetnéd, miért vettem egy kalap alá a képeket, és a weboldal sebességét? Azért mert az esetek nagy többségében a képek nagy fájlmérete okozza a lassú oldal betöltődést. Természetesen ez nem mindig van így, nagyon sok minden állhat még egy lassú weboldal mögött, ezt pedig szintén egy hivatalos Google eszközzel tudod leellenőrizni, amit itt találsz.

A fejlesztő srácok a Googlenél nagyon jó fejek és létrehoztak egy ilyen weboldalt, ami kiírja, mennyire lassú a weboldalad és mit kell csinálnod ahhoz, hogy gyorsabb legyen. Szuper, nem? De!

A képek is rendelkeznek úgynevezett tagekkel, ez a kettő az alt tag és a title tag és ezeket is optimalizálni kell. Helyezd el benne a kulcsszavadat, de ismételten figyelj arra, ez szintén beleszámít a kulcsszószámodba. Az alt tag eredeti funkciója egyébként az lenne, hogy mikor a böngésző valamilyen oknál fogva nem tudja betölteni a képet, akkor ezt a szöveget jeleníti meg helyette, a title tagé pedig az, hogy egy kis leírást jelenítsen meg a képről, mikor a kurzorral rámész.

Mire kell figyelnem az Off-Page SEO Optimalizálásnál?

Sajnos még sok weboldal tulajdonos fejében él az a tévhit, hogy minél több link mutat a weboldalára, annál előrébb fog kerülni a találati listán, ezért beregisztrálja a weboldalát kismillió fajta linkgyűjtő, linkkatalógus oldalra és várja a csodát.

Ez még pár éve működött.

Mi az a link? A link egy olyan hivatkozás amely egy másik oldalról a mi oldalunkra mutat, egy adott horgonyszöveggel. A horgonyszövegekről egy későbbi cikkben fogok beszélni!

De akkor mire kell odafigyelnem a linképítésnél?

Sokan kérdezik, hogy mi a linképítés jelentése? Röviden annyit jelent, hogy más tekintélyes oldalakról különböző technikákkal a mi oldalunkra mutató hivatkozásokat szerezni.

A 2017-es linképítésre már teljesen igaz az, hogy a minőség áll a mennyiség felett. Tehát ha két oldalt egymás mellé teszünk, az egyiknek 15 darab linkgyújtő oldalról van linkje a másiknak pedig 2-3 darab tekintélyesebb weboldalról (Pl. Hírportálok, Wikipedia, Nagyobb Weboldalak), akkor a második fog győzni.

Ez azért van így, mert régebben a Google Algoritmusa még nem volt ennyire fejlett mint napjainkban és azt vette figyelembe összesen hány darab link mutat az oldaladra, függetlenül attól, azok tartalmilag kapcsolódtak a tiedhez, vagy hogy tekintélyesek voltak-e vagy nem.

Ezt nagyon sok ember kihasználta és viszonylag hamar feltudott kerülni az első oldalra (Ezt most már a Google Sandbox megakadályozza), úgy hogy több ezer linket épített a kívánt weboldalra. A Google ezt észrevette, és most már mind a ránk mutató weboldal tekintélye, mind a témája számít.

Tehát fontos, hogy sok MINŐSÉGI, tekintélyes oldalakról származó linked legyen, illetve a rád mutató weboldalak témája megegyezzen, vagy kapcsolódjon a tiedhez.

Milyen hamar láthatod eredményét a keresőoptimalizálásnak?

Szinte az első dolog amit az ügyfelek megkérdeznek (jogosan), hogy milyen hamar láthatják az eredményét a SEO-nak? Bár ezt nagyon nehéz megmondani, mert a Google találati listáján belül léteznek nehezebben és léteznek könnyebben előrehozható kulcsszavak, de mondhatjuk azt, hogy a keresőoptimalizálás ha folyamatos kampányban végezzük általában legalább 6 hónapig tart.

Első körben mindenképp érdemes az On-Page SEO-ra koncentrálni, majd ha az oldalon található minden hibát megoldottunk, akkor tovább mehetünk a Off-Page Keresőoptimalizálásra.

Mielőtt belekezdenénk akármibe is, érdemes azt felfognunk, hogy sajnos a keresőoptimalizálás nem egy gyors folyamat. Kivéve, ha szeretnénk egy Google Büntetést összeszedni. Akkor nyugodtan lehet siettetni a folyamatokat, viszont nem érdemes.

Melyek az idáig legfontosabb algoritmus frissítések?

Valljuk, be a Google olyan mint egy kisgyerek. Szavakat mondasz neki, ő megtanulja a szavakat, összerakja, aztán lassan értelmes mondatokat képes összerakni. Természetesen nagyon sok idő van még addig amíg a Skynet létrejön (Remélem soha, irtózom a robotoktól) és a Google mesterséges intelligenciája átveszi az uralmat felettünk, de már most is megfigyelhetjük, mi mindent képes figyelni egy oldal megtekintésénél és mennyi keresőoptimalizálási tényezőt építenek be folyamatosan az algoritmusba.

Mivel nagyon sokan előszeretettel játsszák ki és manipulálják a Google algoritmusát, ezért a Google kénytelen folyamatos algoritmus frissítéseket kiadni, amelyekkel befoltozza ezeket a lyukakat. Itt olvashatod 2011-től 2017-ig a legfontosabb olyan frissítéseket, amelyek igazán megrengették a találati listát.

2017, Augusztus – Szeptember. – Névtelen –  Tartalmat és Linkeket érintő frissítés

Bár hivatalosan még nem lett bejelentve, de nagyon sok weboldal tulajdonos tapasztalt mozgást. Ez a frissítés az alacsony minőségű tartalmat és linkeket érinti. Jelenleg nem érdemes róla beszélni, mivel még nem biztos, hogy milyen fajta frissítést épített be a Google az algoritmusba.

2017, Március 9. – Fred –  Google Linkek Minőségét Érintő Frissítése 

Március nyolcadikán több SEO szakember is jelezte, hogy a Google valamiféle algoritmus frissítésre készül és azt feltételezik, valami linkekkel kapcsolatos updateről lehet szó, mivel több BlackHat fórumon is erről beszélnek.

Erre nagyon sok spekuláció van de a legtöbben azt mondják, ez a frissítés az olyan oldalakat vette célba, amelyeken túl sok a hirdetés, de a személyes tapasztalatom szerint, főként azok kapták a legnagyobb jobb horog, bal felütés kombinációt, amelyeken úgynevezett “thin content” azaz nagyon rövid tartalom található és mégis előkelő helyen voltak. A linkek kicsit lassabban érnek be, többet kell várni, míg mozgást láthatsz a találati listán és amíg mozogsz a rangsorban.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha hirdetésre kihegyezett oldalad van, valós tartalomközlés nélkül.

-Ha kevés tartalmad van, vagy olyan tartalmad ami pusztán haszonszerzésre szolgál.

2015, Október 26 – Rank Brain – A relevánsabb keresési eredmények nyújtása felé irányuló algoritmus frissítés

A Google bejelenti a RankBraint. A Google egy olyan mesterséges intelligencia rendszert hozott létre, amely folyamatos tanul a keresésekből, ezáltal nyújtva jobb keresési találatokat annak érdekében, hogy a felhasználó megkapja arra a kérdésre a választ, amit keresett.

Ez az algoritmus frissítés főként a felhasználói élményre fókuszál, tehát mindenképpen a minél jobb tartalomgyártásra kell törekedned ha szeretnél előre kerülni a Google rangsorban.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha rossz a felhasználói élmény a weboldaladon.

-Ha nem kapcsolódik tartalmilag a weboldalad a kulcsszavakhoz

2015, Április 21 – Mobil Barát Algoritmus Frissítés 

A Google Mobil Barát frissítésének a fő szempontja az volt, hogy azok az oldalak, melyek reszponzív designnal rendelkeznek, tehát akármilyen képernyő felbontáshoz alkalmazkodnak, magasabbra kerüljenek a Google találati listáján. Egyébként ez az algoritmus updatet Mobilegeddonnak is hívják, mivel képes arra, hogy lejjebb küldje az olyan oldalakat a rangsorban, melyek nem mobil barátak.

A mobil barátság belső-oldal függő, tehát teljesen lehetséges, hogy mondjuk egy oldal a weboldaladon belül ami mobil barát feljebb kerüljön a találati listán, míg a többi ami nem mobil barát, lejjebb csússzon.

Szerintem 2017-ben már alap követelmény a mobilbarát weboldal.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha nem mobilbarát a weboldalad.

-Helytelen viewport beállítások.

2013, Augusztus 22 – Hummingbird – A gyilkos kolibri

Talán ez az azon Google algoritmus frissítéseknek egyike, amely a legnagyobb hatást gyakorolta a SEO közösségre. Ebben az updateben a Google továbbfejlesztette magát a Szemantikus Keresést, amely azt eredményezte, hogy nem pontosan csak azokat a weboldalakat dobta fel a felhasználóknak a rangsorban, amelyek tartalmazzák a kulcsszavat, hanem amelyek megfelelnek a kereső személy szándékának.

Itt főként annak sikerült bezsákolni Google Büntetést, aki Keyword Stuffingot használt, illetve aki csak az Exact-Match kulcsszavakra fókuszálta a tartalmát. Ha el szeretnéd ezt kerülni, akkor mindenképpen használj szinonimákat, és kerüld a teljesen egyező kulcsszavak túl gyakori használatát.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha keyword stuffingot használsz.

-Ha csak exact-match kulcsszavakra építesz.

2012, Április 24 – Penguin – A link vadász frissítés

A Pingvin algoritmus update azért jött létre, hogy megtalálja és lejjebb küldje a találati listán azokat a weboldalakat, amelyek nem természetes link profillal rendelkeznek, tehát illegális technikákkal próbálnak előnyt szerezni. A biztonságos linképítés itt már kötelezővé vállt.

Késő 2016 óta a Pingvin már része a Google fő algoritmusának és real time üzemel, ami azt jelenti, hogy sokkal könnyebben találja meg a gyanús oldalakat, viszont a büntetésből is gyorsabban lábalhatunk ki. Ez miatt nagyon fontos, hogy végezz link auditot és figyelj oda az Off-Page Keresőoptimalizálás területére, mivel ha egy ilyen Google büntetést sikerül szerezned, az akár örökre eltüntethet a Google Rangsorából.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha rossz minőségű, spam oldalakról érkező linkjeid vannak.

-Ha a weboldal tartalmához egyáltalán nem kapcsolódó weboldalakról van linked.

-Ha fizetett linkjeid vannak

2011, Február 24 – Panda – A tartalomra fókuszált update

A Panda az egyetlen olyan algoritmus frissítés, amelynek teljes mértékben az a szerepe, hogy a weboldalon elhelyezett tartalmadat osztályozza, tehát az On-Page Keresőoptimalizálás folyamatára volt közvetlen hatással. Ha egy oldalon rossz minőségű, értelmetlen, spam tartalom van egy weboldalon, akkor azt a Panda lejjebb fogja küldeni a találati listán. 2016 Január 16-án őt is beépítették a fő algoritmusba, bár ő nem real time működik, ettől függetlenül sokkal gyorsabban büntet, mint előtte.

Mikor vagy veszélyben?

-Ha duplikált tartalom a weboldaladon.

-Lopott tartalom miatt.

-Kevés tartalom miatt.

-Felhasználó által létrehozott spam tartalom.

Ha még így sem tiszta

Ha még így is úgy érzed, hogy nem érted mit kéne kijavítanod az oldaladon, vagy egyszerűen nincs rá időd, akkor kérd az ingyenes SEO elemzésemet és segítek előrehozni a weboldaladat!

Ha pedig te szeretnéd csinálni magadnak az optimalizálást, de egy kész ütemtervre van szükséged, akkor kérj konzultációs hívást ide kattintva!

Kihagytam valamit, kérdésed van, vagy csak szimplán tetszett a cikk? Írj egy kommentet a cikk alatt!